Jeg har flyttet!

Jeg har flyttet fra blogspot til wordpress for å få litt mer valgfrihet. Du finner meg nå på http://junepune.com
Velkommen!

torsdag 8. mars 2012

..: Fordommer? :..

Jeg har den siste tiden opplevd litt forskjellige greier som gjør at jeg har litt lyst å knote ned noen ord.. 
Komme med litt surmaget oppgulp rett og slett.. 
Eller kanskje en forsvarstale? Anyhow.. Behovet er der, bloggen har jeg så da er vel alt klart.. 

* Vet du ikke at hunden din er aggressiv? 
* Vet du ikke at du har kjøpt deg kamphund? 
*Hvorfor har dere kjøpt kamphund? Dere som har små barn å greier!! 
* Vet du ikke at sånne hunder er ustabile og kan ikke stoles på? 
* Hvorfor har du kjøpt Pitbull? Trodde de var ulovlige jeg..

Oh well.. 
Hvor skal jeg liksom begynne?
Jo, jeg kan jo dele litt info om rasen Staffordshire Bull terrier som man ved enkel googling finner lett... 

Dette er en gammel rase med ukuelig mot og fast vilje. Den er intelligent og hengiven, spesielt overfor barn. Den blir da også kalt for nanny dog. Den er freidig, fryktløs og pålitelig. Kjærlig overfor familien sin, og også overfor fremmede. 

Rasen ble utviklet i Staffordshire i England på 1800-tallet. Rasen oppstod ved krysning av rasende, muskeløse hunder som ble brukt i oksekamper og smidige, livlige lokale terriere. Dette er en sterk og bestemt hund som trenger en erfaren eier og god lydighet. STB er en dårlig vakthund og de fleste av dem liker ikke vann.
Kilde
Så lurer jeg på om folk tror jeg er idiot?

Men jeg kan jo svare på spørsmålene her da, siden jeg faktisk mister munn og mæle når jeg blir stillt til veggs sånn når vi møter folk, og blir redusert til en blyg, skotuppstirrende sak som ikke er i stand til å snakke for seg selv. 
Så here it goes!

NEI, jeg visste faktisk ikke at hunden min er aggressiv, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det sånn at jeg kan ta det pent fremover! Og jeg skal virkelig passe på altså! Stol på meg!
Kamphund sier du?
Joda, i gamlegamle dager ble rasen brukt til oksekamper, men det er mange mange generasjoner siden, og oppdretterene i dag har fokuset sitt et helt annet sted, nemlig å avle frem friske, stabile, mentalt sterke hunder som er glad i mennesker og andre dyr, og som man kan stole på, i den grad man kan stole på en hund.. 
Og kamphund i hus med små barn? Jo takk, går finfint faktisk.. Ungene "sloss" med han på daglig basis, og han vinner hver gang. 
Vinner iallefall hjertene deres. 
Og ustsabil ja.. HOHO! Dere skulle bare visst hvor ustabil han er!
Så utsabil han foretrekker å kose med minstemor når hun er sliten.. 
Og gir henne styrke til å holde ut den siste halvannen timen før det er leggetid. Som hjelper henne med å spise opp kveldsmaten ( ;) ) og passer på henne.. Spesielt lillemor, men også poden. 
I tillegg er han så utstabil at han ikke kan omgåes andre hunder heller.. Så timene på valpekurs og ukentlige treff med hundeklubben er nesten uutholdelige.. ! Ja, for han er jo aggressiv også må vite!
Bare sloss vettu, ingen leking og godartet kosemosing her i gården!

Jeg har heller ikke kjøpt meg Pitbull, pitbullterriere (og Amstaffer) er ulovlige i Norge. 
Noe jeg personlig synes er helt idiotisk da det i størstedelen av tilfellene er eier som er idiot og ikke hunden, men det er en helt annen debatt. 
Har kjøpt meg en Staffordshire Bullterrier. 
Vil du lese mer om rasen kan du trykke her, her eller her.. 
Eller ta et kjapt GOOGLEsøk!
I tillegg lurer jeg på hvorfor jeg og andre med denne rasen blir uglesett, og sett ned på, mens Ola og Kari Nordmann som fikk seg gratis hund hos naboen fordi de var søte, men som ingen vet hva er laget av, er helt LEGITIMT OG OK!?!

Jeg har faktisk tatt et gjennomtenkt valg, jeg brukte faktisk nesten et år på å velge rase, og jakten på en valp startet i JANUAR 2011, Atlas flyttet hit i August 2011.. Synes det sier litt jeg.. Sånn egentlig.. 

Og du?  Neste gang du møter på meg... Eller andre med en sånn koseklump, Ikke vær en idiot.. Værsåsnill?
Spør om det er noe du lurer på, vis gjerne interesse men ikke kom med halvgammelt oppgulp du har lest i en eller annen avis om en hund som angrep en annen fordiatdersomatterettåslett.. 

Er du enig? Klikk gjerne liker og spre det gale budskap.. Legg igjen en kommentar? Vis at du har lest? 
Er jeg helt på jordet nå egentlig? Kanskje, men det får jeg vel aldri vite.. 


Dette innlegget må forøvrig leses med en tanke sarkasme i "stemmen", det er da det kommer til sin rett.. 

Ha en superduper kveld der ute! 
Og husk.. 
DET ER LOV Å VÆRE NYSKJERRIG, MEN IKKE NESEVIS!


24 kommentarer:

  1. På sin plass. Synd at "dei rette" sikkert ikke får lest d :(

    SvarSlett
  2. Du skriv godt, June! Tenkte det samme som er nevnt før her; absolutt på sin plass, synd at det (sansynlegvis ikkje) vil nå fram til dei som virkelig hadde trengt å lese det.

    SvarSlett
  3. Kjempebra at du sier ifra:)

    SvarSlett
  4. KJæmpe bra innlegg, appsolutt!! Helt einige me dej! Å føresten herregud før en gollklomp du he fått dej, kjempe sjønn va han d!<3 -Ingrid-

    SvarSlett
  5. Flott og informativt innlegg:) Synest du godt kan svare tilbake dersom folk kjem med sånne tilrop.... men må også få nevne at for meg som er faktisk litt redd hunder så må ej dessverre få sei at det knyter seg litt meir i magen på meg dersom det kjem ein hund av din type enn ein labrador imot meg, sjølv om dei sikkert ikkje er eit gram farligare...! Fornuften har ikkje alltid kontakt med frykta...:/

    SvarSlett
  6. Halla :)
    Blir i så godt humør av å lese det du skriver her ;) For det er så sant så sant helt til siste punktum!

    Hilsen Staffordshire bull terrier elsker <3

    SvarSlett
  7. Hei...Bare må få sagt at alle amstaffer i Norge er ikke ulovelige :) De som er født og registrert før forbudet kom høsten 2004 er "fredet". Har selv ei lovlig ei på 8 år :) Og en staffgutt på 3 år. Og fordommene du møter med å ha slik rase,vil desverre ikke gå over,før folk åpner øynene og begynner og tenke bare litt lengre enn nesa rekker :) Staffer og amstaffer er en helt famtastisk rase,og viss folk gadd og bli kjent med rasene,vil de smelte helt over hvor fantastiske og gode disse kraftpluggene er,istedet for menneskespisendemonsterkamphunder de fleste desverre tror de er :)
    Lykke til videre med staffegutten deres :) Dere har valgt helt riktig hunderase :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, og det er jeg fullt klar over.. Men for oss som skulle ha oss ny hund var jo ikke amstaff et alternativ siden den da er forbudt nå :) Men jeg vet man vil finne amstaffer i norge noen år til iallefall :)

      Slett
  8. Helt supert innlegg!! Jeg har selv alltid vært skeptisk å ikke skjønt hvorfor folk med barn skaffer seg hund..Helt til jeg ble sammen med en som hadde en afrikansk boerboel...Han var agresiv i starten men tilslutt ble han som du nevner en "nanny" for ungen min...Viste seg å være verdensnilleste hund som passet så godt på og var tidenes koseklump, å var da 180 cm når han stod på føttene..Så stå på ditt!!:) kos dere med hunden..Var nydelig:))

    SvarSlett
  9. Veldig bra skrevet June! Gutten din er helt fantastisk. Neste gang du møter en slik, så ha talen klar!
    Folk skal alltid stikke nesa si i ting dem ikke har noe med..

    SvarSlett
  10. Heisann ;) dattra mi har en sånn hund som du å dn e sooooooo søte å snilde ;) så kos dj me hunden din å drit i ka andre må meine ;)

    SvarSlett
  11. Flott innlegg, stå på :)
    Flott hund :)

    SvarSlett
  12. Takk for innlegget, super lesing! Jeg har også min lille koseklump, og opplever også slike ufordragelige kommentarer (som: "hvorfor i all verden innfører du en slik hund *peker på min da 4 md gamle staffetispe* til Norge, du burde visst bedre! Hun er farlig!"). Det er ikke alltid jeg der og da klarer å "forsvare" mitt valg, man blir paff av frekke og uvitende folk... Så takk for at du satte ordene "ned på papiret" :)

    SvarSlett
  13. Synes Golden retriver er mer skremmende enn en staff..Det er jo tross alt en av de rasene som biter flest mennesker iløpet av et år..mennesker altså..

    SvarSlett
  14. Synes Golden retriver er mer skremmende enn en staff..Det er jo tross alt en av de rasene som biter flest mennesker iløpet av et år..mennesker altså..

    SvarSlett
  15. Kjempe bra skrevet og godt å få en utblåsning en gang i bland. Har selv ei tispe på 15 mnd og har fått høre mye av dette når vi er ute på tur.

    SvarSlett
  16. Veldig flott skrevet!! og vi er nok mange som er enige med deg! ;)

    SvarSlett
  17. Bra skrevet! Selv om det jo i bunn og grunn burde være høyst unødvendig å måtte forsvare sitt eget rasevalg :O Men er det ikke merkelig at rasen er blitt så populær, når " alle" meiner det er farlig kamphund (inkludert min egen familie, i starten, nå vet i hvertfall mor og søstre bedre)?

    stine

    SvarSlett
  18. Jeg er SÅ enig i det du skriver! Jeg har ei staffejente på snart 6 mnd, hun heter Bella :) Jeg har heldigvis aldri møtt på noen som har sagt sånne ting som dette her, sett bort i fra mamma da. Mamma var sinnsykt skeptisk når jeg fortalte henne at jeg og samboeren min skulle kjøpe oss staff. Jeg fortalte det ikke til henne før vi var på vei for å se på lille Bella, og mamma ble nesten sjelven i stemmen, "det er jo en kamphund..! hvorfor i alle dager skal du kjøpe en sånn hund, du vet jo at jeg er redd store hunder!" sa hun :p Nå er ikke staffene så høy da, men muskuløs blir de jo. Men det er ingen grunn til å være redd dem fordi :)
    Mamma har vært skeptisk til Bella helt siden jeg kjøpte henne i slutten av november 2011, ene og alene fordi Bella er en "kamphund". Men nå i helga passet hun Bella og hunden til søstra mi (som er en Bichon Frise), og nå er hun ikke redd Bella lengre. Hun var helt overrasket over hvor lydig og snill hun var, mens hunden til søstra mi bjeffa, peip og gneldra fra vi dro fra henne og til vi kom tilbake mange timer senere.

    Jeg har forresten to katter også, og det går helt fint :) Bella elsker både mennesker og dyr, er ikke agressiv, hun bjeffer/knurrer aldri, hun er bare god og snill :)

    Folk må slutte og være så gammeldags og skeptisk til alt. Staffer er noen så vanvittig herlige hunder, og jeg kommer aldri til å vurdere å skaffe meg en hund av en annen rase noen gang! :)

    SvarSlett
  19. Flott skrevet;)

    Har selv en staffe tispe som har fått "passet" sitt påskrevet av uvitende folk som kommer med bunnløse kommentarer på at du har skaffet deg en drapsmaskin!!!! å det er gjerne personer som står med en metalt forstyrra puddel som hopper høyere en den klare å bjeffe....

    Men her en dag jeg var ute å gikk tur, fikk jeg en åpenbaring..... et eldre ektepar kommer gående mot oss, dama på 60-70 år "kaster" seg nærmest over bikkja mi, dem hadde nettopp fått beskjed at de skulle få lov å kjøpe en staff fra en oppdretter, da jeg ble litt paff av disse skulle ha en slik hund, spurte jeg hvorfor en slik hund?

    Det er de mest kjære hundene vi har vært borti, dette blir vår 3 staff.....

    Ja smilet mitt gikk rundt hode på meg der jeg stod.... faktisk blei jeg litt rørt av å høre dem si dette....

    SvarSlett
  20. Herlig hund! Og herlig innlegg!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen ♡ Jeg setter stor pris på hver eneste en av dem.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails