Jeg har flyttet!

Jeg har flyttet fra blogspot til wordpress for å få litt mer valgfrihet. Du finner meg nå på http://junepune.com
Velkommen!

onsdag 7. mars 2012

..: Æ kannj bake!! :..

Eller kanskje ikke.. 
Men har iallefall prøvd om ikke annet.. 
Jeg har hatt irriterende problemer med brødbakinga i det siste.. Uansett hva jeg gjør så har brødet gått totalt i oppløsning når man har satt kniven i det.. Ikke mulig å lime det sammen med smør engang. 
Og da er det jo ikke mye vits i å bake, for kun å spise skorpene liksom.. 
Så denne gangen bestemte jeg meg for å følge en oppskrift.. Til PUNKT og PRIKKE! 
Og etter litt googling kom jeg over www.brødoppskrifter.no og tenkte at det må jo funke.. 
Og denne oppskriften ble valgt.. 
Er du lat og ikke orker å trykke på linken kan du få den her også.. 

Ingredienser:
1 liter blanding av vann og melk
50 g gjær
2-3 ts. salt
1 ss sukker
3-4 ss soyaolje
2 dl hvetekli
1 dl hvetekim
2 dl havregryn
4 dl sammalt rug, grov
4 dl sammalt hvete, grov
7-8 dl hvetemel
Tilberedning:
Varm væsken til 37ºC. Rør gjæren ut i litt av væsken, og bland all væsken i deigbollen. Ha i saltet, sukkeret, soyaoljen, hvetekliet, hvetekimen, havregrynene, den sammalte rugen og hveten.
Elt deigen godt sammen. Tilsett hvetemel til passe fast deig. Hvis deigen blir bløt med den melmengden som er angitt i oppskriften, må det eltes i litt mer. Deigen skal være glatt og smidig og ha god konsistens. Dekk deigen med plast, og la den heve 30-40 minutter på et lunt sted. Ta deigen på bordet. Kna den smidig. Tilsett mer mel om nødvendig, men lag ikke deigen for fast. Del deigen i to, og elt emnene godt. Form dem til brød og legg dem i godt smurte former på 1 1/2 liter. Dekk dem med klede og etterhev i ca. 30 minutter.
STEKING: Stek brødene på nederste rille i ovnen ved 200ºC i ca. 1 time.
Avkjøl på rist.
Porsjoner:
2 brød


Nå står de til avkjøling på rista, håper de ikke går i småsmuler til kveldsmaten.. Da blir jeg litt skuffa gitt.. 
Jeg fant forresten ikke hvetekim i butikkene, var faktisk innom 2 stk for å finne, så det byttet jeg ut med litt solsikkefrø.. 

Om du prøver oppskriften så gi et pip da, så jeg får vite hva DU synes! 

Ha en trivelig dag videre! :)

2 kommentarer:

  1. hemmeligheten ligger i eltingen. Deigen skal eltes LEEEEENGE ..... Jeg får smulete brød jeg også, om jeg har det for travelt ...
    Istedet for å kjøpe mange forskjellige melsorter, kjøper jeg grovbakst mel .....
    Bare noen tips fra meg
    Ha en fin onsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble bra! Og fæmilyn ble nøgd også :D
      Det eltet lenge da, ikke med vilje, men fordi jeg aldri fikk deigen passelig.. så da skal jeg huske den til en annen gang.. Elt.. Lenge.. Minst et kvarter!

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen ♡ Jeg setter stor pris på hver eneste en av dem.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails